Gabinet podologiczny jako jeden z lepszych sposobów na biznes. Z miesiąca na miesiąc coraz częściej słyszy się o czymś takim, jak podologia. Rzeczywiście, ta dość młoda dziedzina medycyny coraz śmielej wkracza na polski (ale i wiele zagranicznych) rynek, przekonując do siebie stale rosnące rzesze pacjentów. Czy zatem warto w tym momencie w nią zainwestować? Czy własny biznes oparty na gabinecie podologicznym ma sens? Czy wreszcie istnieje jakiś sklep podologiczny, w którym ten mógłby się zaopatrywać? Te wszystkie kwestie poruszymy w naszym dzisiejszym wpisie.
Podologia – czy ta branża ma potencjał?
Jak już nadmieniliśmy we wstępie, podologia jest czymś, co po wykształciło się stosunkowo niedawno, wyodrębniając się z zawodu pedicurzysty. W Niemczech na przykład zawód podologa egzystuje w prawie (i praktyce) od 2002 roku, w Portugalii od 1997, a w Grecji… z prawnego punktu widzenia nie istnieje, mimo, że jest praktykowany. Choć ciężko jest mówić o konkretnej dacie jej polskiego debiutu, jest to branża wciąż świeża. Samo to daje jej olbrzymi potencjał do rozwoju, a dla nas szansę na zaistnienie w jej obrębie. Wszystko za sprawą tego, że konkurencja nie stoi tu jeszcze na wysokim poziomie, a gabinetów rozsianych po naszym kraju jest stosunkowo niewiele.
Branża podologiczna ma ogromny potencjał nie tylko z perspektywy osoby chcącej wykorzystać ją w sposób biznesowy (więcej na ten temat powiemy poniżej). Jest w stanie przyjąć się również ze względu na ogromne zapotrzebowanie rynku właśnie na nią. Ludzie coraz częściej zauważają u siebie problemy ze stopami i tak naprawdę nie wiedzą, do kogo mogliby się z nimi zwrócić. Tę lukę jest w stanie wypełnić właśnie podolog. Potencjał branży może odzwierciedlać również jej bardzo szybki rozwój. W mgnieniu oka ludzie zaczęli kojarzyć, kim tak właściwie jest podolog, a w wielu krajach europejskich (i nie tylko) powstały studia umożliwiające szkolenie się w tej dziedzinie.
Zobacz również:
Dlaczego założenie gabinetu podologicznego ma współcześnie sens?
Biznes bazujący na podologii jest czymś, co zdecydowanie może się opłacić – zwłaszcza jeśli na wejście w niego zdecydujemy się stosunkowo szybko. Wynika to z kilku rzeczy:
- niewielka konkurencja może pozwolić nam się wybić – jako że gabinety podologiczne to wciąż nowość na polskim rynku, aktualnie obecna niemal wyłącznie w większych miastach, już na start nie musimy radzić sobie z ofertą konkurencji i starać się dostosować swojej oferty do tej prezentowanej przez nią;
- sami jesteśmy w stanie ustalić standardy – te jeszcze nie zostały do końca ogólnie określone; mamy więc niemal absolutną dowolność w wyborze wszelkiego rodzaju wyposażenia, ale i w ukształtowaniu własnej oferty; gabinety podologiczne doskonale współpracują z tymi kosmetycznymi, co również możemy wykorzystać na swoją korzyść, na przykład do zwiększenia własnej bazy pacjentów czy pacjentek;
- na rynku działa sporo fachowców, którzy chętnie angażują się w nowy projekt – podologia jest dyscypliną, którą studiuje się w Polsce coraz chętniej; w związku z tym na rynek trafia sporo osób specjalizujących się w niej, ale nie zawsze chcących założyć swój własny biznes z nią związany; jeżeli my się na to zdecydujemy, na pewno będziemy mieli spory wybór właśnie w kontekście kadry pracowniczej;
- zapotrzebowanie na tego typu usługi jest duże – do momentu powstania podologii choroby i dolegliwości związane ze stopami diagnozowało i leczyło się przede wszystkim u lekarza pierwszego kontaktu, ale i u dermatologa (z którym, nota bene, podolodzy bardzo często współpracują) czy kosmetyczki (choć tutaj przede wszystkim na etapie wstępnym) – to zresztą z działalności tej ostatniej w wielu państwach świata wyodrębniła się właśnie podologia; jedno jest pewne – zapotrzebowanie jest spore, a próba sprostania mu jest w stanie przynieść wymierne korzyści, również czysto biznesowe;
- branża należy do bardzo przyszłościowych – biorąc pod uwagę zarówno zainteresowanie nią, o którym wcześniej już wspomnieliśmy, jak i tempo jej rozwoju można śmiało stwierdzić, że należy ona do tych najbardziej przyszłościowych. Wchodząc w nią teraz można więc zagwarantować sobie solidną pozycję na start.
Od czego zacząć przygodę z biznesem podologicznym?
Podejmując decyzję o wkroczeniu na rynek podologiczny, należy przede wszystkim zrobić research pod względem konkurencji – mimo, że nie ma jej obecnie zbyt wiele, warto poznać schematy jej działania. Zwłaszcza, że można z tego naprawdę dużo wyciągnąć dla siebie oraz zapożyczyć sporo rozwiązań rzeczywiście sprawdzających się w akcji. Warto znaleźć też sklep podologiczny, w którym będzie się zaopatrywało, ale też zorganizować wszystko to, co organizuje się w przypadku bardziej standardowego biznesu, w dowolnej innej branży.
Podsumowanie
Gabinet podologiczny może być świetnym pomysłem na biznes, a zarazem czymś, w czym zaistniejemy jako firma czy marka. Współcześnie wydaje się, że mamy do czynienia z idealnym czasem na jego otwarcie. Konkurencja na rynku jest niewielka, a zapotrzebowanie na świadczone przez niego usługi – ogromne. Jeżeli tylko czujemy, że odnajdziemy się w jego obrębie, nie wahajmy się i dowiedzmy się więcej na temat tego, jak taki gabinet powinien działać, w jaki asortyment zaopatrzyć się w sklepie podologicznym i ilu fachowców zatrudnić, by to wszystko sprawnie funkcjonowało.