Jak zaksięgować plac zabaw w szkole? Kiedy kupujemy sprzęt do szkoły, należy go zaksięgować. Jednakże w sytuacji, gdy sprzętem tym jest plac zabaw, sytuacja może nieco się skomplikować. Wszak taki plac często nie stanowi zwartej całości, a kilka osobnych elementów. Jak zaksięgować plac zabaw w szkole?
Czy szkoła potrzebuje placu zabaw?
To oczywiste, że żadne szkolne podwórko nie może obejść się bez przestrzeni rekreacyjnej. Niezależnie od tego w jakim wieku są uczęszczający do danej szkoły uczniowie, muszą mieć możliwość spędzania przerw od nauki na świeżym powietrzu oraz zregenerowania sił umysłowych. Świetną metodą na to jest niewielka aktywność fizyczna, o czym wie chyba każdy.
Dlatego też na każdym szkolnym podwórku znajdziemy plac zabaw, a planując wzniesienie nowego gmachu szkoły, należy również zaplanować teren wokół niej. W przypadku młodszych uczniów będą to raczej place składające się z huśtawek, zjeżdżalni, miniaturowych parków linowych oraz huśtawek, zaś starsi i dorośli uczniowie coraz częściej liczyć mogą na uzupełnienie terenu wokół szkoły lub uczelni o tak zwaną siłownię na świeżym powietrzu. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wszystkie te sprzęty przychodzi nam odpowiednio zaksięgować. Na szczęście z odpowiedzią przychodzi znajomość obowiązującego w naszym kraju prawa dotyczącego księgowości.
Jaka jest podstawa prawna?
Jak wszystko w świecie księgowości, również te zagadnienia regulowane są w naszym polskim prawie. Dzięki temu nie musimy się głowić jak zaksięgować plac zabaw przy szkole, wystarczy sięgnąć do treści odpowiedniej ustawy, aby znaleźć odpowiedź na to pytanie ze wszystkimi niezbędnymi szczegółami.
Ustawą, która to reguluje, jest ta z 15 lutego 1992 roku. Dotyczy ona podatku dochodowego od osób prawnych. Artykuł, który będzie dla nas pomocny, oznaczony zaś w niej został numerem 16a.
Dlaczego właśnie ta ustawa dotyczyć nas będzie, gdy zechcemy zaksięgować plac zabaw przy szkole? Otóż dzieje się tak dlatego, że w świetle obowiązującego w naszym polskim kraju prawa szkoły prywatne traktowane są jak wszystkie inne przedsiębiorstwa. Inaczej jest w przypadku szkół publicznych, które nie mają podmiotowości podatkowej. W konsekwencji wszelkie zakupy dokonywane przez szkoły publiczne odbywają się poprzez właściwą jednostkę prowadzącą.
Jeden obiekt czy kilka?
Jest to jeden z podstawowych problemów, jakie napotykamy przy próbie zaksięgowania całego placu zabaw. Mianowicie taki plac bardzo rzadko składa się z jednego elementu. Może się tak czasem dziać w przypadku małego, przydomowego lub ogrodowego placyku, jednak nie jeśli mówimy o pełnowymiarowym placu ustawionym przy szkole czy przedszkolu.
Choć taki plac składać się może również z większych elementów połączonych ze sobą, a więc stanowiących jeden sprzęt, to raczej nie możliwe jest, by składał się wyłącznie z takiej bryły. Prawdopodobnie oprócz tego znajdą się na nim także osobne sprzęty takie jak:
- Huśtawki poziome,
- Huśtawki pionowe,
- Ścianki wspinaczkowe,
- Miniaturowe parki linowe,
- Mostki,
- Zjeżdżalnie,
- Piaskownice,
- Tory przeszkód,
- Karuzele.
W praktyce oznacza to, że każdy taki element należy ewidencjonować w księgowości oddzielnie. Nie ma możliwości zaksięgowania jednorazowo całego placu zabaw składającego się z kilku różnych elementów.
Co z gruntem pod placem?
Należy wziąć pod uwagę także to, że również grunt pod placem stanowi jego element. Nieważne czy zdecydujemy się na piasek, trawę, ściółkę z kory, żwir czy podłoże z miękkiego tworzywa sztucznego – musi ono spełniać odpowiednie normy i zostać położone przed umieszczeniem na danym terenie plac. Stanowi więc ono nieodłączny element każdego placu zabaw.
Klasyfikacja Środków Trwałych
Wszystkie elementy placu zabaw docelowo służyć mają przy szkole przez długie lata. Mamy więc gotową odpowiedź na pytanie do jakiej klasyfikacji należy się odnieść. Wszystkie tego typu rzeczy, które służyć będą dłużej niż rok, powinny bowiem trafić do Klasyfikacji Środków Trwałych, zwanych w skrócie KST. Do tego należy dobrać do nich odpowiedni numer klasyfikacyjny.
Klasyfikacja sprzętów
Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że wszelkie sprzęty które decydujemy się ustawić na naszym placu zabaw tak naprawdę stanowią elementy małej architektury. Czy to huśtawka, czy piaskownica, czy zjeżdżalnia – wszystkie elementy placu zabaw powinny zostać zaksięgowane właśnie jako mała architektura. W Klasyfikacji Środków Trwałych numer odpowiadający tego typu obiektom to 291.
Klasyfikacja gruntu
Pamiętać musimy jednak o tym, że także grunt pod plac zabaw zaksięgować należy w Klasyfikacji Środków Trwałych. A konkretnie wybrać należy KST 034. Klasyfikacja ta przeznaczona jest właśnie dla terenów rekreacyjnych oraz wypoczynkowych.
Które elementy podlegają amortyzacji?
Często księgując plac zabaw zadajemy sobie również pytanie, które elementy tegoż placu podlegały będą amortyzacji. W związku z powyższą dyktowaną przepisami prawa klasyfikacją niestety nie ma możliwości amortyzowania kosztów eksploatacji gruntu pod naszym postawionym przy szkole placem zabaw. Natomiast jak najbardziej istnieje możliwość amortyzacji znajdujących się na placu sprzętów, zaksięgowanych pod numerem Klasyfikacji Środków Trwałych 291. W takim wypadku stawka amortyzacji jest dosyć korzystna, wynosi bowiem 4,5%.