Mobilna szkoła – językowa jak założyć – szkoła języków obcych to coraz powszechniejsza forma prowadzenia działalności biznesowej. W dzisiejszym świecie znajomość języków obcych jest niezbędna zarówno podczas podróży, jak i w środowisku zawodowym. Z tego względu, istnieje duży popyt na usługi językowe, a dotyczy to nie tylko tak popularnych języków jak angielski, czy niemiecki ale także bardziej egzotycznych (np. chiński, japoński).

Podczas pandemii nauka języka w grupach, w trybie stacjonarnym, była mocno ograniczona. Większość szkół oferowało możliwość odbywania kursów online. Na popularności zyskały również mobilne szkoły językowe, proponujące dojazd do domu klienta lub do siedziby firmy. Jaką ofertę posiadają mobilne szkoły językowe? Kto może taką szkołę otworzyć i jak to zrobić?

Czym są mobilne szkoły językowe?

Mobilne szkoły językowe to alternatywa dla tradycyjnych placówek edukacyjnych, oferujących stacjonarne kursy nauki języków obcych. Wiele osób dorosłych nie chce uczęszczać na zajęcia w grupach lub nie ma czasu na dojazd. Bywa i tak, że nieregularny tryb pracy nie pozwala im zaplanować stałych godzin zajęć. Wówczas dogodnym rozwiązaniem są mobilne szkoły językowe, które gwarantują dojazdy lektorów do domów. Oferta tego typu firm jest elastyczna i zazwyczaj możliwe jest umawianie się o dogodnej porze dnia. Co więcej, spotkania można odbywać w grupie znajomych, sąsiadów lub w gronie rodziny. Dodatkową zaletą jest brak umów o współpracy – to klient decyduje jak długo chce uczyć się języka. W dobie silnej konkurencji jest to duża przewaga rynkowa. Mobilna szkoła językowa może się również specjalizować w szkoleniach językowych dla firm, oferując naukę języków z nastawieniem na konkretną branżę np. prawo, język biznesu, język techniczny. Także w tym przypadku lektorzy dojeżdżają do siedziby klienta.

Kto może założyć mobilną szkołę językową?

Analogicznie jak w przypadku standardowych szkół językowych, praktycznie nie istnieją ograniczenia formalne aby otworzyć taką działalność w formie mobilnej. Właścicielem mobilnej szkoły językowej może zostać każdy, niekoniecznie musi to być filolog. Ważne aby zapewnić odpowiednią bazę lektorską, złożoną z osób posiadających wykształcenie filologiczne, międzynarodowe certyfikaty językowe (najlepiej na poziomie C1 lub C2) lub native speakerów. Otwarcie szkoły językowej nie wymaga zezwolenia, lecz firmę można zgłosić do rejestru szkół i placówek oświatowych, prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Taki wpis podniesie prestiż i wiarygodność szkoły.

Założenie działalności gospodarczej

Mobilną szkołę językową można prowadzić w dowolnej formie działalności gospodarczej. Najprostszym rozwiązaniem jest jednoosobowa działalność gospodarcza, którą należy zgłosić do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Do nauki języków obcych przypisany jest kod PKD 85.59.A. Jeśli szkoła będzie realizować również tłumaczenia, to warto dodać kod PKD 74.30.Z. Działalność można zarejestrować pod adresem zamieszkania właściciela. Mobilna forma świadczenia usług językowych nie wymaga stałej siedziby, co znacząco ogranicza koszty działalności. Trzeba jednak zadbać o środki transportu i profesjonalne pomoce naukowe.

Opodatkowanie

Wybór formy opodatkowania szkoły językowej leży w gestii jej właściciela. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej możliwe są cztery formy opodatkowania:

  • na zasadach ogólnych – 17% lub 32%,
  • stawką liniową 19%,
  • ryczałtem ewidencjonowanym od przychodów 8,5%,
  • kartą podatkową.

Pozyskiwanie klientów

Ze względu na silną konkurencję ze strony tradycyjnych szkół językowych, których jest sporo na rynku, pozyskanie klientów może nie być łatwe. Właśnie dlatego przed otwarciem mobilnej szkoły językowej warto się zastanowić nad docelową grupą klientów i postarać o atuty, które przekonają ich do usług właśnie tej szkoły. Mogą to być np. nietypowe godziny lekcji, specjalizacja w terminologii z konkretnej branży, nauka egzotycznych języków lub atrakcyjne ceny usług. Na samym starcie dobrze jest zaoferować darmowe lekcje próbne i inne promocje. Można też postarać się o ulotki reklamowe, przykładowo o treści „szkoła języków – promocje” lub „szkoła językowa dla dorosłych – promocje”. W razie gdy docelową grupą klientów mają być pracownicy firm, warto zrobić research na lokalnym rynku i przygotować oferty pod konkretne podmioty. Pozyskiwanie klientów biznesowych można rozpocząć od zamieszczenia ogłoszeń typu „niemiecki dla firm”. Dodatkowo, zawsze dobrze jest wiedzieć jakie języki są aktualnie na topie. Co prawda, moda na naukę niektórych języków nie przemija, jednak inne bywają popularne sezonowo. Tak jest z językami krajów południowej Europy (włoski, hiszpański, portugalski), które okazują się najbardziej przydatne podczas wakacyjnych wojaży. Natomiast, zapotrzebowanie na naukę angielskiego i niemieckiego od lat nie słabnie. W tej dziedzinie istnieją jednak szkoły o ugruntowanej pozycji na rynku, dlatego lepiej próbować wejść w obszar bardziej niszowy. Trzeba pamiętać, że zdobycie klientów nie oznacza już sukcesu. Trzeba ich jeszcze utrzymać, zapewniając odpowiedni standard kształcenia w dziedzinie języków obcych.